9 Temmuz 2006 tarihinde İtalya ve Fransa milli takımları, Berlin Olimpiyat Stadyumu’nda 18’inci FIFA Dünya Kupası finalinde karşı karşıya geldiler.
Bu maç, 1982 FIFA Dünya Kupası’ndan beri iki Avrupa temsilcisinin oynadığı ilk Dünya Kupası finaliydi. Karşılaşmanın ve kupanın kazananı, turnuvaya Calciopoli Şike Soruşturması’nın gölgesinde gelen İtalya Milli Futbol Takımı oldu.
Buna karşın 2006 FIFA Dünya Kupası’nın final maçı, İtalya’nın şampiyonluğundan çok Fransız yıldız Zinedine Zidane ve İtalyan savunmacı Marco Materazzi arasında yaşanan bir pozisyonla tarihe geçti.
Maçın Kaderini Onlar Belirledi
2006 FIFA Dünya Kupası finalinde 69.000 kişilik Berlin Olimpiyat Stadyumu’nda karşılaşmanın ilk golünü atan Fransa Milli Futbol Takımı oldu.
Zinedine Zidane, 7’nci dakikada kazanılan penaltıyı “Panenka” vuruşuyla gole çevirdi. İtalya bu gole karşılığını dakika 19’da Marco Materazzi ile verdi.
İki takım, 90 dakika boyunca birbirlerine üstünlük kuramayınca karşılaşmada uzatma dakikalarına geçildi. İkinci uzatma devresinin 110’uncu dakikasında ise futbol tarihinin en ikonik anlarından biri yaşandı.
110’unca dakikada Fransa milli takım kaptanı Zinedine Zidane, Marco Materazzi’nin göğsüne kafa attı. Yere yığılan Marco Materazzi’yi gören hakem Horacio Elizondo, Zinedine Zidane’a kariyerinin son maçında kırmızı kart gösterdi.
Turnuva öncesinde, futbolu 2006 FIFA Dünya Kupası’nın ardından bırakacağını açıklayan Fransız yıldız böylece futbolculuk kariyerini gördüğü kırmızı kartla bitirdi.
Organizasyonun sona ermesinden aylar sonra pozisyonu La Gazzetta dello Sport’a anlatan Marco Materazzi, olaydan önce Zinedine Zidane’ın kız kardeşine hakaret ettiğini itiraf etti.
İkonik An Ölümsüzleşti
Zinedine Zidane’ın Marco Materazzi’ye attığı kafa, futbol sahalarındaki en unutulmaz anlarından biri olarak tarihteki yerini aldı.
Öyle ki 2012 yılında, tıpkı Zinedine Zidane gibi Cezayir asıllı bir Fransız olan heykeltraş Adel Abdessemed, olay anını bir heykelle ölümsüzleştirdi.
İlk olarak Paris’teki Pompidou Müzesi’nde sergilenen heykel, tanıtım bülteninde yer alan haliyle “Bir 21. Yüzyıl hikayesinin 19. Yüzyıl üslubuyla, insan doğasının kırılganlığını yansıtan bir estetik amaçlanarak” yapıldı.
Yer Bulunamayan Heykel
2012’de tamamlanan heykel Paris’te sergilendikten sonra 2013 yılında Katar Müzeler Otoritesi’nin girişimleriyle Doha’ya getirildi. Ancak 5 metrelik heykelin Katar’a taşınması birçok tartışmaya yol açtı.
Zira Adel Abdessemed’in eseri, Katar’daki “ilk insan heykeli” olması bakımında bir ilkti. Toplumun değerlerine ters düştüğü gerekçesiyle yerel halkın tepkisini çeken heykel, Doha’ya geldikten haftalar sonra yetkililerce başka bir yere taşındı.
Buna karşın 2022 FIFA Dünya Kupası’nın Katar’da düzenlenecek olması heykelle ilgili yeni gelişmelere de yol açtı.
2013 yılından beri gözden uzak bir yerde muhafaza edilen sanat eseri, yıllar sonra Doha’daki spor müzesine geri döndü.
Katar Müzeler Başkanı Şeyha el-Mayassa al-Thani bu kararı: “Değişimler, zaman alır ve insanlar bir şeyi başlangıçta eleştirebilir, ancak sonra alışabilir.” sözleriyle açıklamıştı.
תגובות